Een bezoek aan de kappersscharen-fabriek van Jaguar Solingen!

Eerder dit jaar hebben we een uitnodiging van Jaguar Solingen verzilverd om een bezoekje aan hun kappersscharen fabriek te brengen. 

We zijn er vriendelijk ontvangen, hebben een fascinerende rondleiding gekregen en zijn zo meer te weten gekomen over de kappersscharen van Jaguar én Tondeo. 

In dit blog bespreken we een stukje van de reis, het ontvangst en de rondleiding die we in de fabriek hebben gekregen. 

De rondleiding is opgedeeld in stappen. En met elke stap komt de Jaguar kappersschaar steeds een beetje dichterbij zijn laatste vorm.

 

De reis naar Solingen en ontvangst

Solingen ligt op 1,5 uur rijden van Duiven (waar ons kantoor is gevestigd). Tijdens de tocht naar Jaguar hebben we genoten van het mooie groene, heuvelachtig landschap en af en toe een sprookjesachtig kasteel. Dit idyllische schouwspel liep plots over in een van de sterkst geïndustrialiseerde gebieden van Duitsland: Het Ruhrgebied. 

Na het doorkruisen van deze drukke regio, bereikten we onze eindbestemming in het Bergse Land: Solingen. Deze stad staat vooral bekend om één ding: de metaalindustrie. Een producent van kappersscharen mag daar natuurlijk niet ontbreken! 

In Solingen werden we met een warm welkom ontvangen door de staff van Jaguar. Onder het genot van een kopje koffie hebben we kennis gemaakt en een uitgebreide introductie gehad over Jaguar en diens kappersscharen. Daarover volgt meer in een volgend blog.

 

Rondleiding door de fabriek

Na de kennismaking hebben we een rondleiding door de fabriek gekregen. En werkelijk waar; we hebben ons staan vergapen aan het uitgebreide productieproces dat elke schaar ondergaat en aan de precisie waarmee elk afzonderlijke kappersschaar wordt vervaardigd. 

Hoe wordt een Jaguar kappersschaar gemaakt? 

Het productieproces van een Jaguar kappersschaar bestaat uit een grote hoeveelheid stappen. Grote hoeveelheid? Nou ja, 120 afzonderlijke productiestappen! Elke stap draagt op zijn eigen manier bij aan het stukje kwaliteit en knipcomfort waar Jaguar voor staat. Hieronder bespreken we kort de belangrijkste stappen die elke kappersschaar doorloopt. 

En hoewel we er snel doorheen lopen, is het belangrijk om te weten dat het maar liefst 6 maanden duurt om een Jaguar kappersschaar te produceren die aan de kwaliteitseisen voldoet!

 

Stap 1 - Selecteren van de juiste staalsoort

Voor elke afzonderlijke lijn van Jaguar wordt een ander soort staal gebruikt. De één nog beter dan de ander. In deze stap wordt de juiste staalsoort geselecteerd en ook de juiste mal met juiste gietvorm wordt klaargezet.

 

Stap 2 - Smeden van de scharen

Het staal wordt in de mal gegoten en de gewenste vorm wordt geperst. 

Smeden van Jaguar Kappersscharen

Daarna ziet de schaar voor het eerst het daglicht in zijn gesmede vorm. Vanaf hier zal de schaar zich steeds verder ontwikkelen totdat hij klaar is om ergens ter wereld als professioneel verlengstuk van een kapper of haarstylist te dienen.

Jaguar Kappersschaar na stap 1

Op bovenstaande foto zie je hoe de schaar eruit ziet. Grijs en ongepolijst. Tevens zie je dat dit slechts één deel betreft. Pas in een latere fase worden twee schaardelen met elkaar gecombineerd.

 

Stap 3 - Schroefgaten boren

Nu het staal nog ‘zacht’ is worden de gewenste schroefgaten geboord. Zou je dit doen ná het verhardingsproces, dan kun je de boor direct vervangen. Het staal wordt namelijk dusdanig hard dat het zelfs voor een boormachine moeilijk is om er doorheen te komen.

 

Stap 4 - Scharen verharden

Middels het FRIODUR® proces wordt het staal verhard. Dat proces bestaat uit de fasen verhitten, koelen, bevriezen en temperen. Voor elke staalsoort wordt een afzonderlijke instelling aangehouden. Het staal wordt tot maar liefst 1080°C verwarmd en tot maar liefst -180°C bevroren! 

Het verwarmen van Jaguar Kappersscharen

Hierboven zie je de gloeiende scharen. 

Bevroren Jaguar Kappersscharen

Hierboven zie je de kappersscharen na het bevriezen.

 

Stap 5 - Polijsten van de benen

Als de scharen eenmaal de gewenste hardheid hebben verkregen, is het tijd om iets aan het uiterlijk te doen. Door voorzichtig en zorgvuldig te polijsten krijgt de schaar al gauw zijn glanzende, spiegelende uiterlijk. In deze stap worden de benen met machine gepolijst. De oogringen worden in stap 7 gepolijst.

 

Stap 6 - Binnenkant snijbladen slijpen

Hoewel je altijd naar de buitenkant van een kappersschaar kijkt, is het toch echt de binnenkant die vanuit kwalitatief oogpunt belangrijk is. Het is namelijk de binnenkant van het snijblad die vloeiend langs (de binnenkant van) het andere snijblad moet glijden. Een juiste slijping en afwerking van die binnenkant waarborgt de gewenste scherpte van de schaar. In deze stap wordt de binnenkant machinaal geslepen om een continue kwaliteitsstandaard te waarborgen.

 

Stap 7 - Oogringen slijpen en polijsten

Oogringen polijsten gebeurt met de hand. En dit polijsten wordt niet alleen gedaan om de schaar mooier te maken, maar ook om het juiste knipcomfort te waarborgen. Het feit dat dit met de hand gebeurt is simpelweg omdat er geen machine is die dit complexe onderdeel van de schaar kan slijpen.

 

Stap 8 - Curves in het snijblad slaan

Nadat de oogringen zijn geslepen en gepolijst gaan we door naar de volgende stap waar ook handarbeid wordt verricht. Hier worden de lichte curves die noodzakelijk zijn voor optimaal knipcomfort in het snijblad geslagen. Om zeker te zijn van de juiste curve wordt dit gecontroleerd met speciaal ontwikkelde software. 

Curve slaan in Jaguar Kappersscharen

We merkten al snel dat de medewerkers zeer kritisch op zichzelf zijn. De curve moet namelijk binnen een bepaalde bandbreedte vallen, maar we zagen dat meerdere werknemers net zolang doorgingen totdat de curve precies op de middenlijn zat. Niet voor niets zijn de medewerkers hier erg lang mee bezig en heb je jarenlange ervaring nodig om dit goed te doen.

 

Stap 9 - Scherpte aan buitenkant snijblad slijpen

Als de curve eenmaal aan de standaard voldoet, wordt de buitenkant van het snijblad nog afgewerkt. 

Binnenkant slijpen van Jaguar Kappersscharen

Deze afwerking is de laatste behandeling die wordt gedaan om de schaar op zijn scherpst te maken. Hier wordt het snijblad dus vlak of convex geslepen.

 

Stap 10 - Merk & productnaam in product graveren

Een product waar zoveel tijd en moeite in wordt gestoken verdient een eigen naam en een handtekening. En daar wordt in deze fase voor gezorgd. Met een laser worden het merk, logo en de productnaam in de schaar gegraveerd.

 

Stap 11 - Het assembleren van twee schaardelen

En dan, na bijna 6 maanden te hebben gewacht, worden twee schaardelen eindelijk geassembleerd. Ze worden samengevoegd, met uiterste precisie op elkaar afgestemd en van de juiste spanning voorzien.

 

Stap 12 - Testen op wol, folie en haar

Nu moet de kappersschaar zich nog wel even bewijzen. Tijd voor dé test! Alle Jaguar scharen worden door mensen met ervaring in het kappersvak getest op het knippen van wol. De ‘medium-lijnen’ worden daarnaast ook getest op folie. En de beste lijnen (Jaguar Black Line) worden ook nog eens op echt haar getest. 

100% Kwaliteitscontrole van Jaguar Kappersscharen

Komt een schaar niet door de test? Dan wordt eenmaal geprobeerd deze te verbeteren. Komt dezelfde schaar dan nog niet door de test? Dan wordt deze afgebroken en vernietigd. Elke schaar wordt dus uitvoerig getest en daarmee waarborgt Jaguar een 100% kwaliteitscontrole.

 

Stap 13 - Verpakken & Wereldwijd versturen

Tot slot worden de scharen verpakt en bewaard in een opslagruimte. En vanuit hier worden ze wereldwijd naar allerlei landen gestuurd. Om een indruk te geven naar welke landen: toen we langs de opslag liepen stonden er pallets klaar met als eindbestemming New Delhi (India), Hong Kong (China), New York (Verenigde Staten) en Kopenhagen (Denemarken).

 

Slotwoord

In dit blog hebben we de stappen van het productieproces van een Jaguar kappersschaar besproken. Voor deze informatie willen we de volgende personen van Jaguar Solingen bedanken:

  • Frederik Dültgen (Director Sales International)
  • Uwe Schlichting (Product Manager Scissors)

Ontzettend bedankt voor jullie tijd, gastvrijheid, leerzame uitleg en geduld met onze vragen! 

In ons volgende blog zullen we nog 4 interessante vragen beantwoorden over Jaguar en Tondeo!