Waarom we soms afscheid moeten nemen van geliefde haarproducten

De Putty van Fudge. De Molding Silk van Biosilk. En de Chroma Care van L’Oréal Professionnel.

Deze producten hebben 2 dingen met elkaar gemeen:

  1. Ze zijn een tijdje terug uit het assortiment gehaald.
  2. Ze waren razend populair.

Hmm. Vreemd eigenlijk. Razend populaire producten die uit het assortiment worden gehaald.

Waarom zou je dat doen? Het roept alleen maar frustraties op bij de fans…

Onze klanten stellen deze vraag best vaak en dat snappen we helemaal. Want als je bovenstaande leest, dan klinkt het ook niet logisch.

In dit blog leggen we haarfijn uit waarom het tóch voorkomt dat razend populaire producten uit het assortiment gaan!

De oorzaak ligt bij onze leveranciers

Als eerste willen we graag duidelijk maken dat wij deze producten liever in het assortiment houden. Immers, ze verkopen goed. Waarom zouden we zo’n product niet willen houden?

De oorzaak ligt dan ook bij onze leveranciers, ofwel de fabrikanten van de producten. Zij stoppen de productie en daarom gaan de producten uit ons assortiment.

Waarom stoppen ze dan de productie als een product goed loopt?

Wij stellen vaak de vraag, maar krijgen helaas niet altijd de exacte reden te horen.

Meestal betreft het één van onderstaande redenen:

1 - Product loopt goed in Nederland, maar slecht in andere landen

De merken die wij voeren leveren hun producten niet alleen in Nederland, maar doen dat wereldwijd. Voor deze merken is de hele wereld één grote afzetmarkt, en Nederland is daar slechts een klein deel van. Ze kijken dan ook naar de wereldwijde verkoop van een product om te bepalen of iets in productie blijft.

Het komt wel eens voor dat een product in Nederland razend populair is, maar in andere landen niet. In dit geval zal het merk naar de totale verkoop kijken van de hele wereld. Valt deze tegen? Dan wordt het product al snel uit de productie gehaald. Ook al loopt dit product wel heel goed in Nederland.

Klein zijsprongetje: Hoe komt het dan dat een product in andere landen minder goed loopt?

Dit kan diverse oorzaken hebben.

Het zou te maken kunnen hebben met het feit dat Nederlanders een andere haarstructuur hebben dan bijvoorbeeld Chinezen. Een product zal zijn werk bij de ene haarstructuur beter doen dan bij de andere haarstructuur.

Ook het klimaat zal een rol spelen. In Nederland hebben we bijvoorbeeld best een hoge luchtvochtigheid en weinig zonneschijn (Sorry, wij zien dat liever ook anders :( …). Op andere plekken in de wereld is dit weer omgedraaid. En daar kunnen producten ook weer anders op reageren.

2 - De samenstelling van het product verandert om het beter te maken

De cosmeticabranche is zeer innovatief. Nieuwe ingrediënten, nieuwe concentratiegehaltes, nieuwe formules, nieuwe substanties, het blijft maar doorgaan. Hier vloeien nieuwe producten uit voort, maar er worden ook wijzigingen aangebracht in de samenstelling van bestaande producten.

Het doel van deze wijziging is vanzelfsprekend om een bestaand product nóg beter te maken. Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat een dergelijke wijziging ook invloed heeft op de werking van het product.

  • Een kleine wijziging in de dikte van de substantie…
  • Een kleine aanpassing in de sterkte van een hold…
  • Of de toevoeging van een ingrediënt die het nog gezonder maakt…

Het zijn deze kleine wijzigingen die de beleving van een bestaand product dusdanig veranderen, dat bestaande fans er niet altijd blij mee zijn. Meestal krijgen producten in dit geval ook een andere naam, of worden ze zelfs als officiële vervanger aangeduid.

Tot slot

Zoals je ziet zijn er redenen te noemen die maken dat een bestaand artikel uit de productie gaat of wordt aangepast. Hier zijn wij als reseller van merken ook niet blij mee, maar we hebben er helaas geen invloed op.

Er zijn ongetwijfeld meer redenen waarom leveranciers deze keuze maken, maar we hopen je met bovenstaande uitleg in ieder geval iets meer duidelijkheid te hebben gegeven.

Hier vind je een overzicht van diverse vervangers en alternatieven voor populaire haarproducten die uit het assortiment zijn gegaan.

Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact op met onze klantenservice via klantenservice@haarshop.nl of 026-3210966.